maandag, februari 20, 2006

Ctrl+Alt+Delete

Na de grote paniek enkele weken terug over mijn geliefde peeceetje (plotselinge blindheid, grafische kaart had poging ondernomen op wandel te gaan) was 't vandaag weeral van dattum, maar nu dendiejen op 't werk. Bij een eerste startpoging blokkeerde hij op Windows. No problemo dacht ik, dus heropstarten maar. Resultaat: een begrafeniszwarte achtergrond waarop lijkbleke letters verschenen die volgende geheimzinnige boodschap uit het hiernamaals projecteerden: "Schijffout. Druk Ctrl+Alt+Delete om opnieuw op te starten'. AAAAAGGGHHH! NOOOOooooo......

Het bloed trok weg uit mijn gezicht en ik als een gek de Ctrl+Alt+Delete knoppen tegelijkertijd indrukken, maar geen
avance. Weeral dat spookbericht. Pc af, pc aan, Ctrl+Alt+Delete, Ctrl+Alt+Delete: de reanimatie hielp van geen kanten. Den 7766 gebeld, ik mocht 'm op spoed binnenbrengen, waar meteen de onderzoeken begonnen en hij nadien opengevijsd werd, of eerst opengevijsd en dan onderzocht, ik weet niet meer, ik was in totale shock.

Het zag er niet goed uit. Meer nog, het zag er slecht uit, te beoordelen aan de bezorgde kennersblik van de computerdokter. Wat een drama. Amper twee jaar oud en zomaar opeens de geest geven, zonder iets na te laten: da's nog het ergste: zijn laatste nalatenschap (backup) dateerde van oktober 2005: ik had er te veel vertrouwen in en daar moet ik nu voor boeten, wat een regelrechte schande voor een IT'er! Gelukkig staat mijn code op andere systemen.



Om een lang verhaal kort te maken: er werd een reserveschijf in gemonteerd want ik moest toch nog kunnen werken vandaag (maar ge zijt toch algauw nen dag bezig alles te configureren en installeren), de kapotte schijf werd in een andere pc gestopt en daar bleek er toch nog iets van gegevens over te schieten, behalve natuurlijk de belangrijkste !!!



Met een schoon systeem starten: fijn, maar je belangrijkste data voorgoed kwijt: da's the worst case scenario en zeker op een maandagmorgen in een periode dat een boel klanten klagen dat ze niet meer op Blue (mijn e-commerceprogramma) kunnen na een update door ons en ik al de telefoons krijg en tot vervelens toe moet uitleggen dat en hoe ze Firefox (en kom nu niet af met "wadisda" want dan sta ik niet in voor de gevolgen) moeten installeren terwijl het aleens mijn schuld niet is dat de Blue soms niet meer werkt; en dat de rest zaagt dat 't te traag gaat en de concurrentie beter doet op dat vlak en ze hebben nog gelijk ook, terwijl ook dat weer niet mijn fout is: kortom: moest ik er geen breuken aan overhouden zou ik de muren oplopen; moest ik geen ontslag kunnen krijgen zou ik de hoorn neersmijten, moest ik God zijn dan zou alle hardware en software ten eeuwigen dage snel en foutloos werken, kreeg ik alleen maar telefoon en mail met lofbetuigingen over Blue en zou ik de maandag afschaffen.

Maar ik ben God niet, enkel een klaagmuur en geloof me: die muur staat op instorten. Gelukkig heb ik thuis de cement met mijn foto- en bloghobby: ik heb zomaar eventjes 737 foto's uitgekozen en bewerkt, bijgesneden, opgeladen en verwerkt in een bestelling (foto.com): dan mag ik die allemaal nog es gaan inkleven ook. Tisj een obbie!

Uitbeelding van een maandagmorgen

Geen opmerkingen: