dinsdag, augustus 05, 2008

Villa St. Marie gevonden!

Eerst een woordje uitleg. Iemand had een verlaten villa gevonden waarin nog allerlei zaken aanwezig waren. En er foto's van genomen. En dit getoond. Maar hij wou niet zeggen waar het was. Na enkele maanden hebben anderen de villa gevonden, een paar weken erna nog iemand, dan nog iemand... allemaal hadden ze maandenlang gezocht, uren op internet gesurft, liters brandstof verspild. En allemaal zwegen ze als vermoord. Er werd heel voorzichtig met tips omgesprongen.
Ook ik had vele uren verspeeld aan het detectiefje spelen. Voor máánden was mijn belangrijkste doel: de villa vinden. Mijn queeste.

Maandenlang heb ik alle mogelijke en onmogelijke zoekwoorden zitten intikken op Google (en zinloze links gevolgd). Uren zitten turen op luchtfoto's. Voorzichtig gepusht bij degene die het reeds gevonden hadden. Foto's rondgestuurd naar familie. Onder het motto: "je weet maar nooit".
Het blééf me achtervolgen en ik kreeg het maar niet te pakken. Soms verloor ik de moed en de inspiratie. Dan liet ik het een tijdje rusten tot er weer een lichtje ging branden, en nam ik de draad weer op. Dat helpt soms.

Die queeste is onlangs beëindigd. Mijn doel is bereikt. Ik weet perfect waar de villa staat. Ik heb enkel nog de GPS in te stellen, om mij een paar uur te gaan amuseren in dit urbex-paradijs...
Jammer genoeg is er ineens haast bij. Het wordt langzaam maar zeker leeggehaald...

Ik ben weer ne gelukkigen mens. Want het niet kunnen lokaliseren - terwijl anderen dat wel konden - knaagde aan mij.

Hoe heb ik het gevonden? Er is uiteindelijk een heel groot licht gaan branden in mijn hoofd. Meer zeg ik niet, alleen: het had al veel eerder moeten en kunnen branden...

Tot slot wil ik Hilde nog maar eens bedanken (ze werd al overstelpt). Ze heeft zich vrijwillig gemobiliseerd, heeft heemkringen en collega's ingeschakeld - allemaal om mij te helpen. Blijkt uiteindelijk dat het ouderlijk huis van haar collega zich op amper 500m daarvandaan bevindt...
Dus, had ik het zelf niet gevonden, dan had ik het wel een paar dagen later op een presenteerblaadje gekregen.
Gek toch hoe alles kan lopen...

Alle credits voor NeQo
, de vaardige verlaten-villa-vinder.

UPDATE 25/06/09: Het verhaaltje dat op internet de ronde doet, van een weduwe die haar baby van de pastoor in de beerput verdronk en nadien opgesloten werd, is niet meer dan een gerucht. Ik word er een beetje moe van om altijd datzelfde (weliswaar interessante) verhaaltje te moeten lezen. De waarheid is hoogstwaarschijnlijk minder ophefmakend, maar kom.
Bovendien is het wegens de vele fotografen inmiddels potdicht afgesloten, nadat er intussen ook al heel veel meubilair op mysterieuze wijze is verdwenen (lees: naar de buren verhuisd). "Ga ergens anders foto's trekken", staat er te lezen en ze hebben gelijk. Deze urbextoeristenattractie biedt niet langer een (meer)waarde. In ons landje staan nog genoeg waardevolle leegstaande villa's en huizen en zoveel meer, wachtend om vastgelegd te worden op foto voor ze (verder) vervallen, of bestolen en gevandaliseerd worden. Wachtend op die éne of die enkele urbexfotografen die een toevallige ontdekking doen... waarmee ze ongetwijfeld meer succes zullen oogsten dan de zoveelste foto van Maison de Viron of Villa St. Marie...
Bij deze: go out and find us some new treasures!


UPDATE 19/06/10: Voor wie nu nog wil gaan: te laat! De woning is volledig gestript en wordt vermoedelijk gerenoveerd.

20 opmerkingen:

Anoniem zei

Des te groter is dan toch de vreugde ;)

Ik heb hetzelfde met die locatie die ik maar niet in kom... ik weet um prima te vinden maar wil gewoon niets stuk maken.
Ik slaap er soms gewoon slecht van, t word tijd voor een dokter ;)

Harm zei

Lucky you! Ben er ook al tijden naar op zoek, maar ik wacht nog op een helder moment.. We blijven verder zoeken.. Super dat je er geweest bent. De foto's zijn ook erg mooi op je flickr!

nathalie zei

kan iemand aub de locatie geven.
Je kan mij steeds mailen
natje123@gmail.com
Please,ik weet ongeveer de buurt maar
niet volledig.
THANKS

nathalie zei

Hoera,
Ben er vandaag geweest.
Echt ongelooflijk huis.
Dus mijn vraag is nu overbodig.
Prachtige foto's getrokken.
Maar nu zeg ik lekker aan niemand
waar het is.Nathalie

NeQo zei

Bedankt om mij de credits te verschaffen hé...
NOT

X-it zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
X-it zei

NeQO, wou vermijden dat jij nog meer zou worden lastig gevallen met vragen. Trouwens: http://x-itje.blogspot.com/2008/07/hulp-gevraagd.html en http://www.urbexforum.com/forum/index.php?topic=1287.msg33077#msg33077

bart q zei

zou iemand zo vriendelijk willen zijn om deze locatie toch vrij te geven aub ?
ik zou nog graag foto's gaan nemen vooraleer de uitzending op VTM is geweest en iedereen alles gaat afbreken ...

je kan mij altijd berijken via bartjeq2@hotmail.com

veel geluk met nieuwe zoektochten ;)

btw als iemand me de locatie kan geven heb ik ook nog leuke locaties mss . mvg en alvast bedankt !!

Cate zei

Hey kan iemand me helpen ivm de locatie van villa st marie. Ik weet de locatie, maar zou graag zeker zijn.

catharina012@hotmail.com is mijn mailadres.

NeQo zei

Thx girl! Ik dacht al dat het zoiets was. Bedankt voor de eervolle vermelding ;)

Anoniem zei

Kan u de precieze feiten hier uit de doeken doen? Als historicus én kaloot heeft het verhaal mij natuurlijk geraakt. Zou u mij in privé ook de naam van de priester kunnen doorgeven?

Jelleb zei

de locatie zou mij eventueel ook doorgestuurd mogen worden.

als student fotografie kan ik hier wel een paar mooie beelde schieten..

coolbone@gmail.com

dank :)

Mark zei

De "zeg ik lekker niet" mentaliteit van de mensen die foto's maken op vette locaties vindt ik altijd zo enorm kansloos. Zeg gewoon waar het is en ga niet zo kinderachtig doen!!

X-it zei

@Mark: dat is niet om kinderachtig te doen, dat is om te vermijden dat om het even wie daarnaartoe gaat, want niet alleen fotografen maar ook dieven, vandalen, krakers, ... worden erdoor aangetrokken.
Als wij mensen kennen en vertrouwen zullen we dan ook veel sneller een locatie doorgeven.

Locaties zoeken adhv van hints, of zelf ontdekken vind ik persoonlijk ook een leuk onderdeel van urbexfotograaf zijn. Mocht iedereen het allemaal zomaar voorgeschoteld krijgen zou de fun er gauw vanaf zijn...

Unknown zei

St Marie is platgegooid vorige maand, we waren de laatset bezoekers.

Anoniem zei

Great work keep it coming, best blog on earth

generic paxil

Anoniem zei

is st.marie al afgebroken? wat jammer dat ze die mooie villa niet gewoon konden laten staan.

Anoniem zei

St Marie is nu afgebroken en er staan al appartementsblokken op. Ik heb er een paar jaar geleden gewoond (in het huis ernaast). We moesten verhuizen omdat ze alles gingen afbreken. Het was in Belsele.De oude Valk. ofzoiets. IK HEB ER ECHT GEWOOND!

Jason zei

Dit huis was helemaal niet verlaten! Toen ik kleiner was (7jaar of ouder)woondde ik daar samen met mijn mama, zus & stiefpapa. Deze villa was op zijn geheel 1villa met grote weide rond maar dit was niet 1volledig huis.. Dit waren 2huizen aan elkaar & wij woonden in het propere huis maar kregen altijd maar kranten, mensen, reporters, ... over de vloer. Zelf na een tijdje kwam het VTM-nieuws. Het verhaal van de verdronken baby is volgens mij wel want elke nacht hoorde ik op de zolder (waar ik sliep) i het kamertje naast mij kleine voetstapjes heen & weer gaan. Ik zeg niet dat dit waar is maar ik heb een sterk vermoeden.. Nu ik ouder ben ben ik veel bezig met dat huis.. Spijtig genoeg is dit nu helemaal afgebroken en staan er appartementsgebouwen op..

Unknown zei

Ik woondde hier toen, schending van de privacy? Ik vind het respectvol van de mensen om niet aan iedereen de locatie door te sturen.. (Lees mijn verhaal hieronder) #Jason